Celtherapie en orgaantherapie

Celtherapie volgens Niehans is een behandeling waarbij cellen of celextracten toegediend worden, waardoor organen en weefsels als het ware een verjongingskuur ondergaan.  De therapie is zeer effectief gebleken bij een groot aantal ziektes zoals dementie,  veroudering, gebrek aan vitaliteit, orgaanstoornissen etc. Bovendien is het uitermate geschikt om degeneratieve ziektes te voorkomen en orgaanfuncties te versterken.  Vele groten der aarde hebben zich met celtherapie laten behandelen en zijn op hoge leeftijd nog bijzonder vitaal. Helaas zijn de celextracten in de loop van 2012 steeds moeilijker te verkrijgen en door de nieuwe regelgeving in Duitsland niet meer rechtstreeks leverbaar.

Orgaantherapie is een moderne vorm van celtherapie. De celextracten zijn door filters ontdaan van debris, waardoor een heldere vloeistof overblijft, die bij injectie geen bijwerkingen vertoont. In de vloeistof zitten nog wel de peptiden (eiwitten) en het celspecifieke RNA (een afdruk van het DNA). RNA en peptiden geven een verbetering van de celfuncties, waardoor het orgaan of het bedoelde weefsel (bijvoorbeeld kraakbeen) weer kan herstellen. Van elk orgaan of weefsel zijn injectie-ampullen in een speciaal laboratorium gemaakt, hoewel ook die door nieuwe regelgeving moeilijk verkrijgbaar zijn geworden.

In de Orthokliniek is de meeste ervaring opgedaan met de orgaantherapie ampullen van gewricht-extract (osteo-chondrin) en ampullen, waarin 13 orgaanextracten (RN-13) verwerkt zijn. De gewrichts-extract ampullen bevatten o.a. kraakbeen en bot, waardoor ze inzetbaar zijn bij arthrose en osteoporose. Vaak is al effect merkbaar na één injectie. De ampullen met 13 extracten worden gebruikt voor algehele ondersteuning bij veroudering (Life Extension).