Ozontherapie

Wat is het?

Bij ozontherapie wordt gebruik gemaakt van een mengsel van zuivere zuurstof (O2) waarvan een deel is omgezet in ozon (O3). Dit gebeurt in een speciaal apparaat, waarmee de dosering precies kan worden afgemeten.

Medische toepassing.

De ozon kan op verschillende manieren worden gebruikt voor medische doeleinden. Bij inademing is het ozongas te prikkelend voor de longblaasjes, maar eenmaal opgelost in een vloeistof gedraagt het zich als een ion. Meestal wordt het gemengd met een hoeveelheid bloed, die dan weer wordt teruggespoten in de bil (KEB=klein eigen bloed behandeling) of in de ader (GEB=groot eigen bloed behandeling). Ook kan de ozon worden opgelost in water voor wondspoelingen, maar waterstofperoxide is handiger voor dit doel. Als ozon wordt opgelost in olijfolie ontstaat er een zalf, die sterk desinfecterend werkt, bijvoorbeeld tegen schimmelinfecties. Ozon kan ook rechtstreeks worden ingespoten: onderhuids (subcutaan), in een spier (intra musculair), in een gewricht of in een bloedvat. De ozon wordt meteen opgenomen door de rode bloedcellen en naar alle delen van het lichaam getransporteerd. Bij kinderen of bij mensen met dunne bloedvaten wordt de ozon ook wel als gas via een dun slangetje in de endeldarm ingebracht, het wordt dan via het slijmvlies in het bloed opgenomen en rechtstreeks naar de lever getransporteerd. Ook bij darmontstekingen wordt deze zogenaamde insufflatie methode toegepast.

Wanneer toepassen?

Ozontherapie wordt toegepast bij chronische moeheid, doorbloedingsstoornissen, verlaagde afweer, chronische infecties (virus, schimmels, bacteriën), kanker, preoperatief, levercirrose, allergie, astma en reuma. Speciale indicaties: retinitis pigmentosa en macula degeneratie.

Hoe werkt het?

Net als zuurstof geeft ozon extra energie aan het lichaam, maar ook de desinfecterende werking is belangrijk. Virussen, bacteriën, schimmels en zelfs kankercellen zijn niet bestand tegen de oxiderende kracht van ozon. Menselijke cellen zijn gewend aan de oxidatieve kracht van zuurstof en kunnen de ozon goed verwerken. Aangezien er veel bloed door de lever stroomt, krijgt dit orgaan bij behandeling ook de meeste ozon, hetgeen de ontgiftende functie van de lever enorm verbetert. Daarom wordt ozontherapie ook geadviseerd voorafgaand aan een narcose. Na een aantal ozonbehandelingen verbetert ook het zuurstof opnemend vermogen van de rode bloedcellen; dit effect kan meerdere weken aanhouden. Men voelt zich dan een stuk energieker, daarom wordt ozon vooral in Duitsland en ook in België veel gebruikt door sporters, voor algemene ouderdomsklachten en voor preventie of “Life Extension”. Ozontherapie werkt verlagend op cholesterol en urinezuur en verhindert klontering van het bloed en wordt derhalve ook vaak gebruikt bij hart en vaatziekten en gewrichtsklachten. Tevens werkt ozon stimulerend op het immuunsysteem, na de behandeling is er een stijging in het bloed meetbaar van interleukines en antioxidanten. Wetenschappelijk onderzoek naar de ozontherapie is gedaan in Duitsland door Viebahn en Kieft, in Italië door Bocci en in Cuba (o.a. Retinitis Pigmentosa).

Hoe gaat de groot eigen bloed behandeling?

Met een steriele vacuümfles wordt 50-100 ml bloed afgenomen en onstolbaar gemaakt. Hieraan wordt de juiste hoeveelheid ozongasmengsel toegevoegd en goed gemengd, zodat de ozon volledig wordt opgenomen in het bloed. Daarna wordt het bloed weer terug in de ader teruggegeven. Na 4-5 x GEB (groot eigen bloed) behandelingen gaat men de effecten merken: meer energie, betere doorbloeding, meer weerstand, etc. Soms wordt de behandeling gecombineerd met toediening van Vitamine C en/of Magnesium, hetgeen het effect versterkt.